Kong Frederik er på privat ferie: Det betyder det for regeringsdannelsen

Kong Frederik er på privat ferie med familien

Kong Frederik og resten af kongefamilien er taget på privat påskeferie midt i en periode, hvor der foregår politiske forhandlinger om en fremtidig regering.

Kongehuset har søndag opdateret den kongelige kalender.

Her fremgår det, at dronning Margrethe er rigsforstander fra søndag frem til lørdag den 4. april.

Som noget helt nyt fremgår det også af kalenderen, hvad grunden er.

Der står nemlig ”kongefamilien er på påskeferie”.

Da dronning Margrethe er rigsforstander, kan det udledes, at den påskeferie kongefamilien er på, foregår udenlands.

Kong Frederik er altså rejst på ferie i en periode, hvor der foregår et politisk arbejde i Danmark.

Danskerne gik nemlig til Folketingsvalg den 24. marts, og siden tog kong Frederik imod statsminister Mette Frederiksen, indgav hun regeringens afskedsbegæring og tilrådede, at repræsentanter for de politiske partier, der har opnået valg til Folketinget, fik lejlighed til at udtale sig om den forestående regeringsdannelse.

Efter at have modtaget repræsentanter for partierne, blev Mette Frederiksen udpeget som forhandlingsleder, efter repræsentanter for Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet, der tilsammen råder over 84 mandater, har budt ind med, det skulle være hende.

Dermed skulle hun lede forhandlingerne om dannelse af en regering i første omgang med deltagelse af Socialistisk Folkeparti og Radikale Venstre.

Det tyder på, at forhandlingerne fortsat er i gang, da der ikke er blevet præsenteret en endelig regering endnu.

Hvis det var tilfældet, skulle den kommende regerings præsenteres for kong Frederik, der officielt skulle udnævne dem.

Men det kan også gå den anden vej, for hvis det ikke lykkes Mette Frederiksen at finde 90 mandater, starter processen forfra, og kong Frederik skal igen stå til rådighed.

Kongehuset har også understreget, at majestætens rolle i en regeringsdannelse er af formel karakter, da det er den fungerende statsministers ansvar.

”Kongens rolle i forbindelse med regeringsdannelsen er af formel karakter, og processen foregår derfor også på den fungerende statsministers ansvar,” skriver kongehuset.

Hvis det skulle ske, at der dannes en regering i perioden, hvor kongefamilien er på påskeferie, vil det altså være dronning Margrethe, der træder til.

Heldigvis kan man sige, at hun om nogen har stor erfaring i regeringsdannelser fra sin tid som monark.

Related Posts

 Rasmus Seebachs kæreste havde kendis-veninden med på festival

Solen skinnede i Tusindårsskoven i Odense, da festivalen Tinderbox løb af stablen torsdag. Til festivalen var der blandt andet to kendisveninder, der var dukket op til koncerten…

Rørende ord: Det spanske kongehus reagerer på tragedie

Det spanske kongehus har nu reageret på den tragedie, der lige nu finder sted i Venzuela. Det spanske kongehus har nemlig reageret på de to jordskælv i…

Mads og Lena fra Årgang 20 deler store nyheder: Nu har de købt deres drømmehjem

Mads og Lena fra “Årgang 20” afslører gode nyheder. Foto: Claus Fisker Mads og Lena fra “Årgang 20” deler en stor nyhed om deres boligsituation. Mads og…

Hvordan hænger det nu sammen? Kong Frederik set med velkendt ansigt flere gange på en uge

Kong Frederik har i to vidt forskellige sammenhænge mødt et velkendt ansigt den seneste uge. På en byggeplads midt i Københavns Havn og på et fynsk slot….

Stephanie Siguenza er blevet indlagt: Sommeren tog en drejning

“Årgang 0”-stjernen Stephanie Siguenza van-der Watt er i disse dage indlagt på hospitalet. Sommeren har taget en drejning for “Årgang 0”-stjernen Stephanie Siguenza van-der Watt, der er…

Mads og Lena fra Årgang 20 deler store nyheder: Nu har de købt deres drømmehjem

Mads og Lena fra “Årgang 20” afslører gode nyheder. Foto: Claus Fisker Mads og Lena fra “Årgang 20” deler en stor nyhed om deres boligsituation. Mads og…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You cannot copy content of this page