Hundredvis til kaffemik med kong Frederik

Kong Frederik får mulighed for at møde og tale med grønlændere under traditionel kaffemik med kaffe og kage

Hundredvis af personer deltager i en traditionel kaffemik i Nuuk, hvor kong Frederik også er til stede.

Kaffemikken giver kongen mulighed for at møde grønlændere og diskutere deres bekymringer.

Denne faktaboks blev genereret af Labrador AI og korrekturlæst af en journalist.

Hundredvis af personer deltager onsdag i en traditionel kaffemik i Nuuk, hvor også kong Frederik deltager.

Der er fyldt godt op i kulturhuset Katuaq, hvor kaffemikken foregår, og i øjeblikket lukkes der ikke flere ind.

Der er plads til omkring 500 personer i kulturhusets store sal.

En kaffemik er en traditionel grønlandsk sammenkomst, hvor der drikkes kaffe og spises bagværk.

Kaffemikken med kong Frederik foregår onsdag eftermiddag grønlandsk tid – onsdag aften dansk tid.

Der er opsat langborde i kulturhuset, hvor de fremmødte kan sidde. Kong Frederik vil under kaffemikken få mulighed for at møde nogle af de fremmødte grønlændere.

Interessen for at se og møde kong Frederik er stor, og kulturhuset, hvor kaffemikken foregår er fyldt godt op.
Bo Amstrup/Ritzau Scanpix
Åben for alle

Kaffemikken er åben for alle, og det kræver ikke en særlig invitation at deltage. Pladserne er fordelt ud fra først til mølle-princippet.

Tidligere onsdag sagde kong Frederik, at det grønlandske folks ve og vel ligger ham meget på sinde.

  • Det har det altid gjort, og det vil det altid gøre, sagde han.

Og da han annoncerede sit besøg i Grønland i januar, sagde han, at han kunne fornemme, at det grønlandske folk havde været bekymret.

Kong Frederik og den grønlandske regeringsleder, Jens-Frederik Nielsen, deltager begge i kaffemik i kulturhuset Katuaq i Nuuk.
Bo Amstrup/Ritzau Scanpix

  • Vi (dronning Mary og kongen) føler meget med det grønlandske folk, og det, der er foregået i Grønland i de seneste uger, har berørt os meget, sagde han.

Massiv international bevågenhed

Grønland har været genstand for massiv international bevågenhed i begyndelsen af året.

Her gentog den amerikanske præsident, Donald Trump, igen og igen, at han ønskede ejerskab over øen.

Samtidig har Trump også sået tvivl om Danmarks evne til at beskytte øen mod russiske og kinesiske interesser.

På World Economic Forums møde i Davos i Schweiz i januar indgik Trump en aftale med Natos generalsekretær, Mark Rutte, om, at Nato skal øge sikkerheden i Arktis.

Der er opsat langborde i kulturhuset Katuaq i Nuuk, så de hundredvis af fremmødte kan sidde ned under kaffemikken.
Bo Amstrup/Ritzau Scanpix

Siden har Nato lanceret missionen Arctic Sentry, som har til formål at øge sikkerheden i Arktis.

Kong Frederik bruger hele onsdag i Nuuk, hvorefter turen går lidt længere nordpå torsdag og fredag. Her skal han besøge byerne Maniitsoq og Kangerlussuaq.

Related Posts

Der var en hilsen fra Frederik og Mary

Kongeparret deler lykønskning og et herligt minde fra 2024 Grønland kunne søndag den 21. juni fejre nationaldag og i dagens anledning sendte kong Frederik og dronning Mary…

Grev Nikolai og grev Felix vælger den nemme løsning: Afslører prins Joachims ’hemmelighed’

Grev Nikolai er hovedperson i den nye TV 2-dokumentar “Nikolai”, hvor blandt andre også grev Felix medvirker.Som søn af prins Joachim har grev Nikolai været vant til…

Kristin Kaspersen visar upp relationen – med kändismannen!

Tv-profilen Kristin Kaspersen fick en härlig midsommar med kända artisten.Programledarprofilen Kristin Kaspersen verkar verkligen ha hittat harmoni i livet. Nu kan hon visar upp sin relation med en person…

Prinsessan Isabellas vilda fest – kanske största någonsin!

För daпska priпsessaп Isabella väпtar storslagпa festligheter. Deп daпska priпsessaп Isabella teпderar att få omvärldeпs υppmärksamhet av olika aпledпiпgar. Deппa gåпg kaп det bli riktigt storartat. Priпsessaп…

Tråkiga beskedet till prins Daniel

Stora besvikelseп för priпs Daпiel υпder helgeпs firaпde. Priпs Daпiel och kroпpriпsessaп Victoria såg till att пjυta ordeпtligt av midsommar med familjeп. Meп υпder helgeп fick priпseп…

Det har gått några månader sedan Chris O’Neill och prinsessan Madeleine blev Stockholms-bor.Nu har Chris blivit tillsagd av kungen. Det har nu gått några månader sedan prinsessan Madeleine,…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You cannot copy content of this page