
Förra veckan lades drottning Margrethe in på Rikshospitalet i Köpenhamn.
Nu meddelar det danska hovet att hon har skrivits ut och fått åka hem.
Drottning Margrethe utskriven från sjukhuset
Det danska hovet har kommit med ett nytt besked om drottning Margrethe. Efter några dagar på Rikshospitalet i Köpenhamn har hon skrivits ut och fått åka hem till Fredensborgs slott:
“Hennes Majestät Drottning Margrethe har idag skrivits ut från Rikshospitalet och återvänder till Fredensborgs slott. Drottning Margrethe vill också tacka er för de många vänliga tankar och hälsningar som har skickats till Hennes Majestät. Under den kommande tiden måste Hennes Majestät behålla lugnet, och den planerade närvaron på Pantomimeteatern lördagen den 23 maj är därför inställd.”, står det i ett pressmeddelande från danska kungahuset.Det var torsdag förra veckan som Margrethe skrevs in på sjukhuset på grund av kärlkramp. Under fredagen kom beskedet att hon hade opererats, där en ballongvidgning av hjärtkransartären utfördes.
Fått besök av familjen
I helgen fick Margrethe besök på sjukhuset av sin son, kung Frederik, sitt barnbarn prinsessan Isabella och sin syster, prinsessan Benedikte. Många har också skickat hälsningar till drottningen, och vi kan tänka oss att de nu gläds över att hon mår bättre!
Drottning Margrethe syntes senast offentligt i samband med kung Carl Gustafs 80-årsfirande i Stockholm. Kungen och drottningen är kusiner och har länge haft ett starkt band.
Det var i januari 2024 som Margrethe valde att abdikera och lämna över till sin son Frederik. Sedan dess har hon fortsatt att arbeta för kungahuset, men kommer nu alltså ta en paus från arbete under en tid.
Foto: TT