En prinsessa i vimlet! Det var många som tappade hakan.
– Men är det inte…
– Jo! Det är ju prinsessan Sofia!
Paret som var ute på barnvagnspromenad på Stora Nygatan i Gamla stan fick kolla två gånger.
Det är ju inte alla dagar man möter en prinsessa.
Fast Sofia var inte direkt ute och strosade. Hennes andra kungliga solouppdrag för året väntade, och det betydde att vi media var lika taggade.
Flera fotografer väntade på trottoaren utanför Forum för levande historia – och det nyfikna gänget på kontoret mittemot satt som klistrade i fönstret. Och plötsligt började det hända saker. Först: En lapp med texten ”Vem väntar vi på?” Som sedan byttes ut till nästa: ”Är det Latin Kings?”
Men så kom Sofia gående bland uteserveringar och parasoll, och då trillade poletten ner även hos de spexiga kreatörerna där i fönstret. Som snabbt hissade upp en ny lapp: ”Hej prinsessan Sofia!” Och ja ni fattar, den gjorde megasuccé: