Han havde skrevet til alle i klassen, men endte alene på en sten

Klokken lidt over midnat sad Kristian Repsholt i sin fine skjorte og blå studenterhue.

Helt alene på en sten nede ad en øde sidevej i Viborg.

Han havde glædet sig til at fejre den store begivenhed med sine klassekammerater.

Men efter to timers forgæves forsøg på at finde dem på de barer og klubber, de plejede at komme på, måtte Kristian Repsholt give op.

Kristian Repsholt står foran en studentervogn i ‘Go’ morgen Danmark’. Vognen sendes tom rundt i Danmark som et symbol på de unge, der føler sig ensomme i studentetiden. Foto: Go’ morgen Danmark

Undervejs havde han skrevet til klassekammeraterne i forskellige gruppechats, men de var ikke til at finde.

  • Der gik noget tid, før de svarede. Mest sådan noget med: ”Vi kommer måske senere”, eller ”vi er hjemme hos ham her”, fortæller Kristian Repsholt i ’Go’ morgen Danmark’.

Og desværre sluttede aftenen i ensomhed og en følelse af nederlag og skam – på en sten.

  • Jeg ventede på, at klokken ligesom blev nok til, at det ikke virkede underligt at ringe til min mor og bede om at blive hentet igen, fortæller Kristian Repsholt i ’Go’ morgen Danmark’.

Og det var ikke første gang, at han havde haft den følelse af at være uden for fællesskabet.

Hver sjette unge føler sig ensom

Kristian Repsholt er langt fra den eneste, der har oplevet at føle sig udenfor, mens alle andre fejrer deres studenterhuer.

Det fortæller Simone Bodholdt, som er direktør i den frivillige ungdomsforening Ventilen, der arbejder for at mindske ensomhed blandt unge.

“For mange unge føles fælleskabet lige så tomt som denne vogn”. Ventilen driver blandt andet fællesskaber, hvor unge kan mødes i sociale sammenhænge. Foto: Go’ morgen Danmark

I år har organisationen i samarbejde med Call Me valgt at sende en tom studentervogn rundt i bybilledet i Danmark.

Den er et symbol på de studenter, der føler sig ensomme, fortæller Simone Bodholdt.

Det bliver meget skamfuldt

Kristian Repsholt

  • Vi oplever hos Ventilen rigtig mange unge, der har lignende historier, fortæller Simone Bodholdt i ’Go’ morgen Danmark’.

Nationale undersøgelser viser, at 18 procent af unge mennesker mellem 18 og 24 år føler alvorlig ensomhed.

Og studenterfejringen er en tid, hvor de unge bliver konfronteret med deres følelse af tomhed og isolation, lyder det.

Derfor er det vigtigt for organisationen at sprede budskabet om at styrke fællesskabet for alle i klasserne, fortæller Simone Bodholdt.

Og bryde tabuet om følelsen af ensomhed generelt.

  • Det er jo, som Kristian siger, at så hænger man sammen med dem, man er tættest med, og så glemmer man at få de andre med. Men man kan gøre noget nemt ved at sørge for, at alle er med i fællesskabet, siger Simone Bodholdt.

Skamfuldt at være ensom

Kristian Repsholt var ikke overrasket over, at han ikke blev inviteret til alle festerne i gymnasiet.

Ifølge ham selv har han bare ikke passet helt ind eller delt interesser med de andre.

  • Jeg blev hurtigt en anden prioritet i deres verden, fortæller han i ’Go’ morgen Danmark’.

Men det var særligt i studenterugen, at ensomheden kom tæt på.

Det kunne være rart at komme tilbage og få et redo

Kristian Repsholt

Der blev han virkelig konfronteret med at blive ekskluderet fra fællesskabet.

  • Specielt den her aften følte jeg mig meget isoleret og valgt fra. Selvom det nok ikke var hensigten, men det blev meget skamfuldt og gav et ekstra hug i selvtilliden, fortæller han.

En ung Kristian Repsholt fra studentertiden. Foto: Privatfoto

Kristian Repsholt havde i spænding gået derhjemme og ventet på, at det blev festtid.

Han delte sin begejstring med sin mor, som kørte ham ind til byen efter aftenmadstid.

Derfor kunne han ikke nænne at fortælle hende sandheden om, hvordan aftenen endte, fortæller han.

  • Det har været skamfuldt, det her med, at der ikke var nogen, der havde lyst til at være sammen med mig, fortæller Kristian Repsholt.

Nogle år senere begyndte Kristian Repsholt at gå til nogle af de fællesarrangementer, som Ventilen arrangerer. Foto: Go’ morgen Danmark
Det fylder stadig

Men i dag er Kristian et andet sted.

I dag er han glad.

Han har en solid vennegruppe, som han har mødt gennem sit frivillige arbejde hos Unge Ravne, fortæller han.

En organisation, der skaber tryghed for unge i nattelivet.

Han kan dog stadig mærke ensomheden, når han ser studentervognene køre forbi, og han tænker på andre studenter, der har det, ligesom han havde det.

Derfor ønsker han at sætte fokus på, hvor stort et problem ensomhed er hos unge.

Især i tider som studenterugen, hvor fest og sammenhold tager overskrifterne, fortæller han.

  • Jeg bliver stadigvæk grebet af stemningen, når studentervognen kommer. Jeg kan heller ikke lade være med at tænke på, at det kunne være rart at komme tilbage og få et redo.

Se hele indslaget fra ‘Go’ morgen Danmark’ på TV 2 Play

Related Posts

Idag fyller Chris O’Neill 52 år. Till skillnad från andra medlemmar i kungafamiljen blir det dock inget officiellt firande. Chris födelsedag uppmärksammas inte av hovet och sannolikt…

Prinsesse Isabella i lovestorm: Sætter ild til kommentarsporene

Der er godt gaпg i kommeпtarsporeпe på Koпgehυsets sociale medier, hvor priпsesse Isabella bliver bestormet med kærlighed. Der er i deп grad fyret godt op υпder kommeпtarsporeпe…

Morten og Frederiks tvillinger er vilde med deres bedstemor

Morten Kjeldgaards mor, Inge-Lise, sommerhygger med sine børnebørn. Selv om Inge-Lise Kjeldgaard, der bor i Nørresundby, har langt til sine børnebørn i Rødovre, så ser hun dem…

Band med ældre medlemmer frygter kollaps og aflyser koncert

 To af bandet medlemmer er oppe i årene og tør ikke gå scenen. De, der havde glædet sig til at se og høre bandet ”Danser med drenge”…

Kongefamilien fejrede prinsesse Isabella: Men hvor var prinsesse Josephine?

De fleste fra kongefamilien var mødt op på Øregård Gymnasium for at fejre prinsesse Isabella. Men prinsesse Josephine var ikke til at spotte – og det er…

Kong Haralds livlæge vækker undren: Dette vil hoffet ikke svare på

Den senere tid er hans navn dukket op flere gange i relation til de norske kongelige. Bjørn Bendz er kong Haralds livlæge – det er ingen hemmelighed,…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You cannot copy content of this page