
Charlotte Perrelli, 51, bor sedan ett par år tillbaka heltid i Marbella ihop med maken Anders Jensen och sönerna – och har satsat stenhårt på att plugga spanska.
Och nu har det hårda arbetet lönat sig. För Svensk Damtidning berättar Charlotte om hennes sprillans nya singel – på spanska:
– Jag kan spanska flytande nu, säger hon.
Här överraskar prinsessan Ines alla!
Charlotte Perrelli släpper låt – på spanska
Det var 2023 som Charlotte berättade att familjen valt att bosätta sig i Spanien permanent, efter att ha tillbringat mycket av sin lediga tid här. De har dock fortfarande kvar flera hus i Sverige, och somrarna tillbringas nästan uteslutande här.
Men Charlotte har tagit flytten på allvar, och har ägnat mycket tid åt plugget för att kunna göra sig förstådd i sitt nya hemland.
– Jag kan spanska flytande nu. Det är som med engelskan – man pratar och det funkar, men ibland blir det svårt. Jag kan känna när det blir politik eller snabba samtal att jag inte hänger med. Men jag har inga problem att prata. Jag har pluggat hårt i tre år. Man blir aldrig fulländad, det är ett evigt krigande, och jag pluggar fortfarande. Men det går framåt.
Och nu har Charlotte slagit ihop sina två världar – och släppt sin andra låt på spanska. Under fredagen kom låten Todas nacemos con alas ut, som Perrelli beskriver som ett feministiskt frihetsmanifest:
– En kraftfull påminnelse om att alla kvinnor föds fria, med en inre styrka och värdighet som inte kan tas ifrån dem.
Därför hoppade Charlotte Perrelli av spanska Melodifestivalen
Vägen hit var däremot inte spikrak, och tanken bakom låten var en helt annan. Charlotte hade nämligen ambitioner att tävla i Benidorm fest – alltså en spansk Melodifestivalen – för att representera Spanien i Eurovision song contest.
När Spanien valde att hoppa av Eurovision song contest som en protest mot att Israel får tävla, skrotade även Charlotte de planerna.
– Jag hade planer på att försöka vara med i spanska Melodifestivalen, men eftersom de hoppade av, av politiska skäl, så fanns det ingen anledning att vara med, säger hon.
Charlotte betonar dock att hon inte satsar fullt ut på någon “ny” karriär i solen. Den har hon dessutom redan haft:
– Grejen är att jag jobbade mycket i Spanien för 20 år sedan, efter Eurovision. Jag släppte låtar där, jobbade i Madrid och gjorde mycket tv. Jag var större i Spanien då än nu, säger hon till Svensk Damtidning.