
Att stå med syrgasapparat framför norska folket är såklart tufft. Det är ett bevis på att kronprinsessan Mette-Marit är mycket sämre. Hon ska ha en eloge för att hon trots allt uppbådar kraft för att delta en stund.
Det finns två anledningar till att Mette-Marit deltar på nationaldagsfirandet trots sin sjukdom. Dels skulle hennes frånvaro på nationaldagen skapa oro och frågor om hennes hälsa.
Men det handlar även om att upprätthålla bilden av att kungahusets existens och arbete aldrig avstannar, oavsett skandaler och sjukdom. Det är business as usual. Kungahuset som symbol står så att säga över enskilda familjemedlemmars svårigheter.
Men på ett personligt plan är det nog även viktigt för kronprinsessan att visa att hon står stadigt i stormen. Att hon sätter plikten framför både svår sjukdom, Epsteinskandaler och Marius rättegång.
Att leva med svår sjukdom är oerhört tuff både för den som drabbas och för familjen runtomkring. Mette-Marit tvingas dessutom ha monarkin och kungahuset i bakhuvudet hela tiden eftersom hon som kronprinsessa är en symbol för kungahuset.