Hovet bekräftar tråkiga nyheten om Silvia – ställer in allt

Hovet bekräftade att drottning Silvia skulle ansluta till OS i Milano senare på grund av sjukdom – men nu ställer hon in hela sin medverkan.

Ett OS utan drottning Silvia i publiken är inte samma sak. Kungen är van att uppleva mästerskapen med hustrun vid sin sida, vilt jublande över våra svenska atleters bedrifter.

Därför var det tråkigt när hovet bekräftade att Silvia inte var med på planet till Milano. Hovets biträdande informationschef Johan Tegel bekräftade då för Aftonbladet att drottningen tvingats ställa in på grund av sjukdom.

”På grund av förkylning deltar Hennes Majestät Drottningen inte på resan”, skrev han i ett mejl.

Kungen

Kungen på plats på OS i Milano/Cortina utan drottning Silvia.Jonas Ekströmer/TT

Silva inte med på OS

Hovet kunde senare bekräfta för Svensk Damtidning att planen var att Silvia skulle ansluta senare. Däremot vågade informationschef Margareta Thorgren inte ge något klart besked.

– Hon är förkyld, ansluter senare till OS. Vet inte när i dagsläget, sa hon.

Men frågan var om vi verkligen skulle få se någon Silvia under vinter-OS 2026. Kungen kommer enligt den kungliga kalendern att stanna tills på lördag, vilket är två dagar bort, och drottningen hade under torsdagen ännu inte anslutit till det italienska vinterparadiset.

Frågetecknet kring Silvia

Svensk Damtidning har varit i kontakt med hovet om de har några nya bud gällande Silvias närvaro i Milano/Cortina. Dessvärre bekräftar man nu att Silvia inte reser till Italien.

– Drottningen är på bättringsvägen men stannar ändå hemma, säger Margareta Thorgren.

Svensk Damtidnings reporter Sebastian Mattsson tycker det är ett mycket tråkigt besked.

– Kungen har sett lite ensam och bortkommen ut i alla bilder från OS. Det är inte konstigt, för han brukar alltid ha sin trogna hustru vid sin sida under den här typen av tillfällen. Det var riktigt tråkigt att hon till exempel missade den svenska trippeln i sprinten. Det var ett ikoniskt ögonblick som inte lär upprepas igen på x antal decennier.

– Och det är ju inte samma sak att se sånt i efterhand. Men förhoppningsvis har vi fler legendariska OS-ögonblick på gång framöver, och förhoppningsvis är Silvia på plats då. Hälsan går först, självfallet, men OS infaller bara vart fjärde år, säger Svensk Damtidnings reporter Sebastian Mattsson och blickar ut mot horisonten.

Drottning Silvia
Det är oklart om drottning Silvia dyker upp på OS i Milano/Cortina.Claudio Bresciani/TT

Foto: TT

Related Posts

Kærlige kram: Venner og familie til Lene Beiers bogreception

Lene Beier holdt bogreception for sin nye bog. Der var lykønskninger fra gæsterne, da Politikens Forlag havde inviteret til reception på alpedronningens nye bog. ”En modig kyllings…

Tabita Gyrup Munk afslører stalking: En historie om grænseoverskridende adfærd

Tabita nyder hverdagen hjemme på Djursland med fokus på livet som mor efter tv-optagelserne. Tabita Gyrup Munk blev et kendt ansigt, da hun forsøgte at finde kærligheden…

Kærlige kram: Venner og familie til Lene Beiers bogreception

Lene Beier holdt bogreception for sin nye bog. Der var lykønskninger fra gæsterne, da Politikens Forlag havde inviteret til reception på alpedronningens nye bog. ”En modig kyllings…

När kungaparet firade sitt guldbröllop fanns större delen av den svenska kungafamiljen på plats.Men prins Daniels föräldrar, Ewa och Olle Westling, lyste med sin frånvaro.Nu förklarar hovet…

Victorias och Daniels romantiska ögonblick stjäl showen under firandet

Midsommaraftoп blev eп mysig dag för kroпpriпsessaп Victoria och heппes Daпiel. På alla håll och kaпter rυпtom vårt laпd firas det midsommar deппa helg. Så är så klart…

Den som har börjat vänja sig vid att se mer av prinsessan Sofia blev besviken. Det har varit några fullspäckade veckor för den svenska kungafamiljen och vi…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You cannot copy content of this page