SVT-profilen Sofia Åhman belönas med kunglig medalj för sina insatser för folkhälsan.
Nu känner hon oro inför mötet med kungen.
Sofia Åhman blev ett älskat namn under Coronapandemin. När folk stängde in sig i lägenheter, radhus, villor och andra bostäder, såg hon till att dela med sig av gympaövningar från sitt hem.
Flera år senare fortsätter ”Hemmagympa med Sofia” rulla i SVT. Publiken är lojal som få och när SVT för något år sedan ville lägga ned programmet uppstod en folkstorm så kraftig att kanalen pudlade, erkände sig besegrad och tog tillbaka beslutet.
– Jag förstod aldrig riktigt varför. Det är det billigaste programmet SVT har, och som dessutom ger så mycket för folkhälsan och ligger på en tid som aldrig stör något annat program, har Sofia Åhman sagt till Svensk Damtidning.
Sofia Åhman leder SVT:s hemmagympapass. Nu belönas hon med medalj av kungen för sina insatser för folkhälsan.Johan Erhag
Sofia Åhmans chock
Den 9 september belönas hon med en medalj av kungen, för betydande insatser för svensk folkhälsa – ett kvitto på att Sofias storhet letat sig hela vägen till den svenska kungafamiljen.
– Det är så klart en otrolig ära. Jag var helt oförberedd. Jag visste inte ens att man kunde få medalj av kungen. När jag fick det här brevet med ”Kungliga hovstaterna” som avsändare tänkte jag: ”Gud, vad är det här? Är det här till mig?”.
Brevet hade inte hamnat på villovägar. Det var adresserat till Sofia Åhman i Umeå och när förvåningen väl sjunkit in, började hon genast fundera på hur hon skulle uppträda framför kungen.
Behöver hjälp: ”Går inte”
Ett annat dilemma är klädkoden. I brevet uppmanas Sofia att bära svart kostym, ett plagg hon som gympavurmare inte ens äger.
– Jag fick googla direkt. Det går ju inte komma med träningstajts. Jag får se om jag hittar någon som kan hjälpa mig.
– Det är så gott som bara träningskläder i garderoben. Jag är ju också idrottslärare så det är det enda jag går runt i om dagarna.
Är det något annat du är orolig för?
– Absolut, här måste man ju läsa på ordentligt. Jag gissar att man får någon genomgång också. Vi ska få en genomgång av slottet i alla fall. Det är som att gå in i en annan värld.
Foto: TT