
Hvert år modtager vores kongehuse en ydelse, som de skal leve af i det kommende år.
Men nu viser det sig, at den danske kongefamilie har modtaget for mange penge – og skal betale dem tilbage.
Kongehusets privilegier
Vores kongefamilier har en stor formue i form af slotte, tøj, smykker og andre værdifulde genstande. Men de modtager også et apanage fra staten for at hjælpe med at opretholde aktiviteterne i og omkring kongefamilien.
Apanagen består af skattepenge og fordeles af regeringen til hoffet, hvor de derefter fordeles mellem forskellige dele og medlemmer af kongehuset.
Her i Sverige erfarede vi for nylig, hvordan apanagen blev fordelt i 2025 – hvor én ting, der skilte sig ud, var, at prinsesse Madeleine slet ikke modtog nogen penge.
Selv i vores sydvestlige nabo Danmark modtager kongefamilien et årligt tilskud fra staten, som har til formål at dække udgifter i kongefamiliens aktiviteter og at finansiere kongefamiliens private udgifter.
Ligesom i Sverige er det statsoverhovedet, i Danmarks tilfælde Kong Frederik , der er ansvarlig for at fordele en del af apanagen blandt medlemmerne af kongefamilien. Men nu viser det sig, at de danske kongelige har modtaget for mange penge – og skal betale et stort beløb tilbage.
Glæden er total!
Skal betale tilbage
Det er danske BT , der rapporterer, at Kong Frederik og Dronning Margrethe har fået for mange privilegier for perioden april 2025 til marts 2026.
Fejlen skyldes en fejl i den tekniske indeksering, da kongefamiliens årlige bidrag skulle fastsættes – og det drejer sig om et beløb på 300.000 danske kroner, hvilket svarer til lidt over 440.000 svenske kroner.
Nu viser det sig, at både Margrethe og hendes søn har modtaget for mange penge! Foto: Ida Marie Odgaard
BT skriver, at det efter en aftale mellem Statsministeriet, Finansministeriet og Kongehuset er blevet besluttet, at beløbet skal betales tilbage inden for et år. Hvor heldigt, at de opdagede fejlen og fandt en løsning!
Foto: TT