
Da grev Nikolai var barn, fik hans mor, grevinde Alexandra, en klar opfordring til hans fremtid. Det var først mange år senere, at han fik det at vide.
Det skabte overskrifter, da grev Nikolai i 2018 sprang ud som model.
På daværende tidspunkt gik han stadig under sin kongelige titel, og det var hidtil uset, at en dansk prins skiftede de bonede gulve ud med catwalken.
Men det var ikke nogen forhastet beslutning, da grev Nikolai som 18-årig kom i stald, som det kaldes, hos Scoop Models med Bente Lundquist i front. Hun havde i mange år set, at han skulle gøre modelkarriere.
Det fortæller hun i TV 2’s nye tv-serie ”Nikolai”, som har premiere mandag. I en samtale med grev Nikolai fortæller hun, da hun så ham første gang og lagde mærke til hans modeltræk.
– Da du var 10 år, eller sådan noget, der så jeg dig i flyveren sammen med din mor og Felix. Og så siger jeg til Alexandra: ”De er så smukke dine børn. Når de bliver 18 år, så ring lige til mig”. Og det gjorde hun, fortæller Bente Lundquist i TV-serien ”Nikolai”.
Dette vidste grev Nikolai ikke selv noget om, før han fyldte 18 år, og hans mor, grevinde Alexandra, valgte at ringe. At hans mor ringede, er han glad for i dag.
Grev Nikolai, som her til august fylder 27 år, har i løbet af årene gået for brands som Burberry og Dior, ligesom han har samarbejdet med Georg Jensen og Cartier.
Også grev Nikolais bror, den 3 år yngre grev Felix, prøvede kræfter med catwalken. I 2022 var han ansigt på Georg Jensens smykkekollektion ”Reflect”, men det ser ud til, at han efterfølgende har lagt modelkarriere på hylden.