Victorias och Daniels dag i Ockelbo med Olle och Ewa Westling – se våra exklusiva bilder.
Svensk Dam var med när prins Daniel kom hem till byn för att inviga Wij Herrgård – och Ockelbo tog emot med öppna armar:
Ett prinsuppdrag på hans egen hemmaarena!
Det blev kungligt, festligt och fullsatt.
Kronprinsessan Victoria var somrig i prinsesstårtegrönt från By Timo, och vi fick se en glimt av 10-årige prins Oscars nära band med farmor Ewa och farfar Olle. En relation som sällan syns i vanliga fall.
Olle och Ewa Westling på Wij Herrgård – bilder från invigningen
– Ewa och Olle var tjenis med de flesta och hejade till höger och vänster. Det blev många kramar. En fin familjedag i försommarsolen.
På plats i vimlet var även prins Daniels 27-åriga systerdotter Hedvig med sin man, hockeyproffset Victor Söderström, 25, och deras snart ettåriga dotter Astrid.
En liten familj som till vardags bor i USA där Victor spelar för hockeylaget Providence Bruins, med bas på Rhode Island. Och Hedvig – ja, hon är för evigt känd för sin insats som brudnäbb på Victorias och Daniels bröllop.
Prins Daniel i Ockelbo med kronprinsessan Victoria och prins Oscar
Men tillbaka till Ockelbo, och dagens festligheter på vackra Wij – två minuter med bil från familjens Westlings kedjehus på Smältvägen.
Kronprinsessfamiljen smygstartade dagen redan vid 11.00-tiden med rundvisning i herrgården, och sedan blev det lunch: Dagens värdpar Marcus Wallenberg och hans fru Fanny Sachs Wallenberg, bjöd på varmrökt lax med färskpotatis, och sedan var det dags för prins Daniel att klippa bandet.
Det blev ett invigningstal som stack ut: En glödande kärleksförklaring till Ockelbo, hans gamla hembygd:
–Jag hade ju förmånen att få växa upp här. Här har jag mina föräldrar, här fick jag mina första vänner, det var här i byn som jag och kompisarna körde moped – vääääldigt sakta…
(Fast Victorias skratt avslöjade att det där sista nog inte var helt sant.)
Så blev Daniel allvarlig igen:
– Det finns vissa platser som man aldrig riktigt lämnar, sa han och fortsatte:
– Platser som finns kvar i kroppen, i själen, i minnet och i stegen, även när man har varit någon annanstans en längre tid.
– För mig är Ockelbo en sådan plats. Det är hit man kommer när man kommer hem.
– Den känslan tror jag att många här känner igen. Och det är något särskilt med Ockelbo. Jag tror att det handlar om en grundrespekt människor emellan, en omtanke och ett ansvar även om man inte känner varandra så väl. En Ockelboanda.
– Man hör ihop genom den här platsen. Genom bygden. Genom den tysta men starka känslan att det vi har ihop, det är unikt.
– En annan lite rolig sak med oss Ockelbobor är att om man möts på ett annat ställe än här, på en resa, kanske utomlands, då är det ofta enkelt att känna igen en Ockelbobo, för på tröjan och kepsen står det Ockelbo. Eller på slipsen! sa Daniel – innan han till allas jubel knäppte upp kavajen. Och vad tror ni vi fick se? Just det:
Prins Daniel – med den rätta slipsen.Foto: Magnus Lejhall/Svensk Dam