
Golf, jakt, cigarrer och direktsändning.
Ja, det finns många saker TV4-veteranen Steffo Törnquist är bra på. Mestadels drivs han av passion och tack vare att han jobbat med inställningen av att kunna känna sig fri snarare än rik, kan han idag strunta i att checka kontot innan han handlar.
– Men jag får alltid frågan om pengar. Senast var det väl (podden) ”Värvet”. Jag visste inte om det är 50 eller 100 miljoner jag har. Och jag vet inte det, säger han i en intervju med Expressen.
Steffo Törnquists karriär på TV4
Året var 1990 när Steffo var med och startade Sveriges idag största kommersiella tv-kanal. Tio år senare blev han ansiktet utåt för Nyhetsmorgon och har idag en självklar plats på kanalen. När han fyllde 70 år fick han ett passerkort till kontoret som går ut år 3800.
Någon avtackning i direktsändning vill han inte ha den dagen han slutar. Istället vill han att allt ska vara som vanligt. Förmögenheterna vill han investera med.
– Kanske genom bidrag till en skola. Något sånt blir det. All min eventuella framgång bygger ju på kontroll på ordet, säger han till tidningen.
Men jaktrundorna, som hans fru Caroline Törnquist anser vara alldeles för många, lär bestå.
Jagar med kungen
Och det är inte vilket sällskap som helst som Steffo har med sig på jaktrundorna då och då.
Han har nämligen jagat med grevar, baroner och inte minst självaste kungen, som delar intresset för jakt med TV4-profilen.
Rundorna med statschefen beskriver han som “kanon”:
– Han är ju äldre, tycker själv att han har blivit sämre och tar ju färre skott nu. Men han är väldigt omdömesgill och han bluffar aldrig. Han är rak. Nej, vi har kul. Han är en rolig jävel. Inte som det ser ut i tv.
Foto: TT