
Tidligere år har dronning Margrethe stået ved siden af sin søn, kong Frederik, når han er blevet fejret af danskerne på sin fødselsdag. Men i år kan det meget vel blive anderledes. Det fortæller BILLED-BLADETs kongehusekspert Marianne Singer, som ikke mener, vi kan forvente at se dronningen på Amalienborgs balkon tirsdag.
På tirsdag fylder kong Frederik 58 år, og traditionen tro fejres han fra slotsbalkonen på Amalienborg.
Tidligere år har kongens mor, dronning Margrethe, taget del i festlighederne og stået ved siden af sin søn, når de høje hurraråb har lydt fra folkemængden på pladsen. Men det kan meget vel blive anderledes i år.
– Kongehuset har ikke meldt noget endeligt ud om dronning Margrethe, og hvorvidt hun vil være til stede på slotsbalkonen. Men indgrebet er fortsat tæt på, og kongehuset har understreget, at dronningen nu skal have ro.
Marianne Singer refererer til kongehusets pressemeddelelse fra tirsdag, hvor de oplyste, at dronningen var udskrevet og på Fredensborg Slot.
”I den kommende tid skal der være ro om Hendes Majestæt,” pointerede kongehuset i den forbindelse.
– Der er ingen tvivl om, at denne aflysning ikke har været nem, men nødvendig. Det er samtidig et tegn på, at dronningen passer på sig selv – og ikke mindst, at hun har folk omkring sig, som passer på hende. Der bliver holdt øje med hende, og jeg kan ikke forestille mig andet end, at hun har en fasttilknyttet læge, som monitorerer hende.
Aflysningen af dronningens tilstedeværelse i Pantomimeteatret taler ind i, at vi nok ikke får dronning Margrethe at se den kommende tid. Om end man aldrig skal sige aldrig.
– Det vil selvfølgelig være en dejlig overraskelse, hvis det ender med, at dronningen alligevel dukker op. Og hvis hun ikke gør, så er der selvfølgelig også fuld forståelse for det. Der skal være ro omkring hende.
– Hvis dronningen ikke er på balkonen på kongens fødselsdag, så er det jo ikke ensbetydende med, at hun går glip af dagen. For mon ikke, at dronning Margrethe på en eller anden vis fejrer sin søn. Som dronning Mary pointerede tirsdag, er de jo så heldige at have hinanden som naboer lige for tiden, udtaler kongehusekspert Marianne Singer og refererer til et interview med dronning Mary, hvor hun fortalte, at hun kort før udskrivelsen havde besøgt sin svigermor på Rigshospitalet, og dronning Margrethe var taget til Fredensborg Slot. Kongeparret har i øjeblikket residens i Kancellihuset ved slottet.
Forud for kong Frederiks fødselsdag tirsdag den 26. maj har kongehuset meldt ud, at majestæten og medlemmer af kongefamilien vil vise sig på balkonen på Frederik VIII’s Palæ. Det sker klokken 12.00. Det er endnu uvist, hvor mange familiemedlemmer og hvem det drejer sig om.