
Den norska prinsessan Astrid, 94, har förts till Rikshospitalet med ambulans rapporterar Se och hör. Prinsessan ska ha hämtats under tisdagskvällen och vårdas på sjukhuset.
Norska prinsessan Astrid har förts med ambulans till sjukhus.
Var på uppdrag samma dag
I mars i år tvingades Astrid avstå från det belgiska kungahusets statsbesök med anledning av sjukdom och lades då in på sjukhus.
– Prinsessan Astrid behöver vila och återhämtning efter en kort tids sjukdom, meddelade slottets kommunikationschef Guri Varpe inför besöket.Nu brottas alltså prinsessan återigen med sjukdomsbesvär. Samma dag som hon lades in på sjukhus var Astrid på på uppdrag hos Norska Kvinnors Sanitetsforenings förgrening: Blindern och Vinderens sanitetsförening som firade 100-årsjubileum.
Prinsessan har varit beskyddare för föreningen sedan 1954 och deltog under firandet.
Fick besök av kung Harald
Prinsessan fyllde 94 i februari i år och är ju storasyster till kung Harald. Kungen som också nyligen har tampats med sjukdom.
Under sin vistelse med drottning Sonja i Teneriffa tidigare i år tvingades han att läggas in på sjukhus akut med anledning av uttorkning och infektion.
Han fick skrivas ut dagen därpå och kunde fortsätta sin semester innan kungaparet vände hem till Norge.
Kungen var också och besökte sin syster när hon senast var inlagd på sjukhus och de två delar ett särskilt band.
– Vi har en väldigt nära och god relation. Hon är gränslöst lojal. Det har alltid varit ett kännetecken för henne, har kungen tidigare sagt till NRK.
Foto: TT