Dronning Margrethe var savnet til konfirmationen, men rolig nu!

Da komtesse Athena i lørdags blev konfirmeret, var det uden dronning Margrethe i kirken. Hendes manglende deltagelse har fået mange til at reagere, men ifølge BILLED-BLADETs chefredaktør, Annemette Krakau, er man nødt til at stoppe op og tænke sig om, før man farer i flint.

Allerførst: Et kæmpestort tillykke til komtesse Athena med konfirmationen, og et stort tillykke til prinsesse Marie og prins Joachim med deres datter – og med at de har en harmonisk børneflok, som altid er der for hinanden. De ord, familien satte på dagen, efter konfirmationen, og de konfirmationsbilleder, de sendte ud til os på BILLED-BLADET og danskerne på dagen, er de sødeste, dejligste og mest afslappede, man kan forestille sig, og de indrammer både dagen og familien perfekt.

Men ingen roser uden torne. På de sociale medier er man hurtig til at påpege fejl og mangler, og vreden kommer ofte uhæmmet og hårdt ud. Således også i weekenden, hvor en del udtrykte deres forargelse over, at dronning Margrethe og Kongeparret ikke deltog i komtesse Athenas konfirmation i Washington.

Og ja, det havde jeg bestemt også ønsket, at de havde gjort. Det havde været perfekt, hvis familien var samlet i Georgetown for at fejre Athenas store dag, men særligt for dronning Margrethes vedkommende, synes jeg altså, at man er nødt til at stoppe op og tænke sig om, før man farer i flint.

Dronning Margrethe er 86 år, og da hun holdt nytårstale i 2023, sagde hun sådan her:

“Om 14 dage har jeg været Danmarks dronning i 52 år. Så lang tid går ikke sporløst hen over noget menneske – heller ikke mig! Tiden slider, og ”dårligdommene” bliver flere. Man overkommer ikke længere det samme, som man kunne engang.

I februar i år gennemgik jeg en omfattende rygoperation. Den forløb godt, takket være det dygtige sundhedspersonale, der tog sig af mig. Operationen gav naturligvis også anledning til at gøre sig tanker om fremtiden – om ikke tiden var inde til at overlade ansvaret til den næste generation.”

Som vi alle ved, gik det sådan. Dronning Margrethe abdicerede den 14. januar 2024, og siden har vi set hende i en ny rolle med færre, udvalgte opgaver i kalenderen. Lange rejser rundt i hele verden er det slut med.

Og dét forstår jeg godt. En flyrejse på 9-10 timer til Washington ér strabadserende, og det samme er tidsforskel, øvrig transport og festivitas – og man skal også den anden vej hjem igen.

Vi oplevede i sidste uge dronning Margrethe deltage i sin fætter, kong Carl Gustafs, 80-års fødselsdag, og det er måske også det, der kan provokere nogen. Men det var meget tættere på, og her var alt heller ikke lige som før. For hvor dronning Margrethe normalt overnatter ombord på Kongeskibet Dannebrog, blev hun denne gang hentet af prins Carl Philip i lufthavnen og kørt direkte til Kongeslottet, hvor hun overnattede. Derudover oplevede vores Kongehusreportere, der var på stedet i Stockholm, at hun flere gange ankom ad andre indgange end de fleste andre gæster, sandsynligvis fordi hun skulle bruge elevator. Det er da bare SÅ forståeligt.

Så, altså. Selvom følelserne var store under titelsagen i 2022, og selvom nogle nu prøver at piske et drama op, så vil jeg bare slå fast, at dronning Margrethe selvfølgelig VAR savnet i Washington til komtesse Athenas konfirmation, men at man skal huske, at dronning Margrethe er en 86-årig kvinde, og at altså helbredet ikke er som før.

Med hensyn til Kongeparret så er der ingen tvivl om, at det havde været helt genialt og meget populært blandt danskerne – også hos mig – hvis de var rejst direkte til Washington fra den kongelige fejring i Stockholm. Men fakta er, at så skulle de være rejst fra Sverige fredag, været til konfirmation i Washington lørdag, og søndag skulle kong Frederik deltage i et arrangement på Christiansborg Slot i anledning en EU-parlamentsformandskonference. Nu er jeg ikke rejseplanlægger … men i min bog lyder det for optimistisk. Mildt sagt.

Jeg håber, at komtesse Athena og hendes familie havde en vidunderlig dag i familiens og de indbudte gæsters tegn i lørdags, og så håber jeg, at de kommer hjem til Danmark og tager revanche og bliver fejret af hele den danske kongefamilie med en kæmpe fest på et senere tidspunkt. Det fortjener de i hvert fald.

/Annemette Krakau, chefredaktør

Related Posts

Usikker fremtid venter prinsesse Isabella: Stor opgave til far

Storebrors skæbne er beseglet: Han skal en dag være konge af Danmark, og indtil den dag kommer, skal han forberede sig på opgaven. Men for prinsesse Isabella…

Mon ikke det er vennerne, der har skrevet det? Det er der tilføjet på Isabellas studenterhue

Da prinsesse Isabella kørte af sted på vogntur fra Øregård Gymnasium, kunne man ane, at der var skrevet en tekst på hendes hue. Der er mange traditioner,…

Line og Stine fandt ikke lykken i TV 2-hit: Afslører nyt om kærligheden

I ”Kærlighed hvor kragerne vender” endte Line og Stine ikke med at finde en kæreste, men nu er der godt nyt. Det var i 2024, at både…

Matilde Kimer stopper i DR efter 21 år: Det skal hun lave nu

Matilde Kimer har længe været korrespondent for DR, men nu har hun sagt op. Det er ikke længe, siden Puk Damsgård meddelte, at hun efter mange år stopper…

Andrea Elisabeth Rudolph erkender: Har gjort sine børn ulykkelige

Den succesrige forretningskvinde tror stadig på kærligheden, men er bevidst om ansvaret overfor sine børn. Her deler hun blandt andet nogle refleksioner over de afgørende ting, der…

Mon ikke det er vennerne, der har skrevet det? Det er der tilføjet på Isabellas studenterhue

Da prinsesse Isabella kørte af sted på vogntur fra Øregård Gymnasium, kunne man ane, at der var skrevet en tekst på hendes hue. Der er mange traditioner,…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You cannot copy content of this page