Tidligere kvindelig soldat: Det venter der prinsesse Isabella

Prinsesse Isabella aftjener værnepligt fra august.

  • Det er fuldstændig fantastisk, at prinsesse Isabella skal være værnepligtig.

Ordene kommer fra Sascha Stork, 32, der selv aftjente sin værneret i 2012 og i alt brugte fire år i uniformen – blandt andet som kampsoldat på Bornholm og udsendt i Afghanistan.

Mest Sete: Kongefamilien forlader Marmorkirken efter påskehøjmessen

Kongefamilien forlader Marmorkirken efter påskehøjmessen

Kongefamilien forlader Marmorkirken efter påskehøjmessen

Sascha ville slet ikke være den tid foruden.

  • Mentaliteten, dannelsen, oplevelser og vennerne fra den tid varer heldigvis for livet. Forsvarets gode værdier sidder i mig endnu, og de gennemsyrer alt, hvad jeg laver. Det er med en særlig for kærlighed, at jeg ser tilbage på mine år i uniformen, siger hun til BILLED-BLADET.

Kongehuset meldte sidst i marts ud, at prinsessen efter afsluttet studentereksamen aftjener sin værnepligt ved Gardehussarregimentet i Slagelse.

Isabella vil være blandt de første til at indgå i aftjening af 11 måneders værnepligt, når hun starter i august.

Den nye og længere værnepligt blev vedtaget i juni sidste år og bliver implementeret i 2026.

Sascha Stork forudser, at Isabella vil få en oplevelse meget lig den, hun selv fik – en der bliver hos hende for livet:

  • Der venter hende nogle superfede og spændende måneder. Det bliver hårdt, men hun bliver bygget op til at kunne løse de udfordringer, hun møder på sin vej. Prinsessen kommer til at lære sig selv bedre at kende og indse, hvor meget styrke, hun har. Efter de 11 måneder vil hun stå stolt og rank. Hun vil være vokset så meget som menneske, at hun føler sig en meter højere. Hun vil være både fysisk og mentalt stærkere og have fået venner for livet. Hun vil have lært meget som sammenhold, disciplin, handlekraft, loyalitet, tillid – især tillid til sig selv og meget mere. Hun vil blive rig på oplevelser og kammeratskab.

Uanset hvilken vej, Isabella vælger at tage efter endt værnepligt, er Sascha, der i dag arbejder som mentaltræner, performance coach og stuntkvinde, og som derudover er verdensmester i thaiboksning, sikker på, at prinsessen kommer til at bruge de ting, hun lærer i Gardehussarregimentet.

  • I Forsvaret lærte jeg at mærke livet frem for at tænke livet. Jeg elsker f.eks. smagen af vand og teksturen af mudder. Jeg er altså blevet bevidst om de små gratis glæder i livet og kommet mere i kontakt med mine følelser. Det gjorde noget godt for mig, at jeg havde et par år af mit liv, hvor alting hele tiden blev sat på spidsen i scenarier om liv eller død.
  • Jeg tror virkelig på at denne ligestilling i værnepligten er et rigtig godt tiltag for vores samfund. Vores unge kvinder kommer stærkere, sundere og lykkeligere ud på den anden side, ligesom jeg selv gjorde. Det er jeg sikker på.

Related Posts

Kongefamilien fejrede prinsesse Isabella: Men hvor var prinsesse Josephine?

Prinsesse Josephine og prinsesse Isabella. De fleste fra kongefamilien var mødt op på Øregård Gymnasium for at fejre prinsesse Isabella. Men prinsesse Josephine var ikke til at…

Helle Hertz kæmper med synet: Nu har hun taget en stor beslutning

Sommeren er over vores lille land, og solens stråler har fået temperaturen til at stige. Ved de danske strande og søer kan man se folk i alle…

Rörande detaljen under Isabellas student – lämnar ingen oberörd

Prinsessan Isabellas halsband berättar en rörande historia. Prinsessan Isabella, 19, har tagit studenten och det hela blev en glädjens dag rakt igenom! Hela familjen var på plats och…

Overraskende nyt fra dronning Anne-Marie: Viser privat side af sig selv

Dronning Anne-Marie. Foto: Hanne Juul Amalienborgmuseet åbner snart en ny udstilling om dronning Alexandrine, hvor man blandt andet kan se en “ikke tidligere kendt genstand” fra dronning…

Man forstår det godt: I udlandet bliver Laura Christensens mand tit forvekslet

Den 47-årige skuespiller Thomas Levin bliver ofte forvekslet, når familien er i Italien. Da BILLED-BLADET mødte skuespiller-ægteparret Laura Christensen og Thomas Levin 25. junived premieren på Grønnegårds…

Ingen særbehandling til kongefamilien: Holder sig til reglerne

Der var ingen forskelsbehandling, da Øregård Gymansium fredag afholdt dimission. Heller ikke, selv om kongeparret sad i salen.Fredag var der dimission på Øregård Gymnasium, og her holdt…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You cannot copy content of this page